Onderhoudtips

Steen op de achteras



Wat is de klacht?

Een bijgeluid achterin of er iets los ligt

Wat was de oorzaak?

Opmerkelijk was dat een grote steen op de achteras is komen te liggen en deze bij het bewegen van de as over drempels een schuren en tikkend bijgeluid maakt, omdat deze daar tussen geklemd zat. Gelukkig geen blijvende schade, maar wel heel erg storend!

Loopt je band leeg?



Loopt je band leeg?

Leeglopen van een wiel kan meerdere oorzaken hebben. Bij deze auto liet de laklaag van de velg los waardoor het wiel langzaam leeg loopt.

Je kan met een emmertje sop zelf testen waar je band leeg loopt. Waar de bellen groter worden zit een gaatje.

Kabelbreuk



Wat denk jij dat hier aan de hand is?

Achterklepslot werkt soms niet en achterlichten werken deels.

Wat is de oorzaak?

Door de jaren heen worden elektrische kabels wat stugger in de auto. Bij het veel bewegen van kabels in scharnierpunten( dit geval achterklep) kunnen de af gaan breken.

In dit geval hebben we alle kabels weer netjes hersteld.

Interieurfilter vervangen



Voorkomen dat er een stinklucht of blaadjes uit het ventilatierooster komen?

Vervang dan tijdig je interieur-filter. Zo voorkom je dat het een bron van bacteriën worden.

We helpen je graag bij het controleren en als het nodig is vervangen van je interieur-filter; daarnaast bieden we ook uitvoeringen met Actieve-kool aan om extra filtering te creëren.

Ziek worden door je airco?





Met deze fluor injectie kunnen we slechts lekkages in het airco-systeem opsporen, maar met het tijdig onderhouden van je airco-systeem kan je wel degelijk voorkomen dat je niet ziek wordt.

Meen je dat?

Door condensvorming in het airco-systeem is het een broedplaats voor schimmels en bacteriën en vervuiling is op termijn onvermijdelijk.
Het gevolg is een verminderde luchtkwaliteit en kans op gezondheidsklachten (verkoudheid, geïrriteerde luchtwegen, keelpijn etc.), omdat deze vervuilde lucht naar binnen wordt geblazen. Met frequent airco onderhoud weet je zeker dat je schone lucht inademt, er geen stank ontstaat door de vervuiling en dat het systeem optimaal presteert. Want hoe schoner, hoe beter de koelende werking.

Airco wordt niet meer koud of sist?

Het koudemiddel in de airco neemt door verlies en verdamping jaarlijks af met 8% tot 10% daarnaast kunnen er ook onderdelen defect zijn waardoor het systeem leegloopt.

Neem contact met ons op en we controleren gratis of je airco toe is aan onderhoud.

Marterschade





Wat is het probleem? Motorstoringslampje brandt

Wat is de oorzaak? Een Marter (dier) is in de motorruimte gekropen en heeft de bedrading kapot gevreten.

De volgende marterschade is mogelijk vast te stellen:

  • vonkende ontstekingskabels
  • lekkend water uit waterleidingen
  • lekkende olie bijvoorbeeld aan de motorventilatie
  • bijtsporen aan de luchtfilterkast
  • sissend geluid uit het aanzuigkanaal
  • lekkend vet uit de ashoezen

Hoe kan je dit voorkomen?

Over marterbestrijding wordt veel gespeculeerd. Hier wat tips om ze echt weg te krijgen:

  • hondenharen
  • kattenurine
  • urinoirblokjes
  • deospray
  • konijnengaas
  • Hoogspanning systeem tegen marters

Meer informatie over marters:

Marters zijn kleine, grappige rovers. Zij fascineren met hun beweeglijkheid en zijn op zich mooie dieren. Autobestuurders vrezen de nachtelijke bijters, omdat ze voor grote schade in de motorruimte van auto’s kunnen zorgen. Als het tijdig wordt opgemerkt, is marterschade storend maar te verhelpen. Onopgemerkt kan een doorgebeten leiding tot ernstige motorschade of zelfs een levensgevaarlijke situatie leiden.

Multiriem





We kwamen het volgende tegen bij een klant van ons..

Wat is het?: Multiriem

Wat kan er gebeuren?: Motor te heet worden, uitvallen van de auto, geen airco meer en in het ergste geval blijvende motorschade.

De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp, aircopomp en soms de waterpomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.

Hoe werkt ’ie?

De riem, simpel gezegd een reeks aan elkaar geschakelde v-snaartjes, wordt door de krukas van de motor aangedreven en zorgt op zijn beurt weer voor de aandrijving van een aantal componenten. Dankzij geleiderollen worden de aggregaten in de juiste draairichting aangedreven en een riemspanner zorgt dat de multiriem op de juiste spanning blijft. De riem is gemaakt van rubber, versterkt door polyester koorden.

Waardoor slijt ’ie?

Door ouderdom kan de riem verharden of scheurtjes gaan vertonen, daarom is periodiek controleren en vervangen een pré. Ook kan de riem versneld slijten als bijvoorbeeld de lagers van een span- of geleiderol versleten zijn of als de aircopomp te zwaar loopt. Daardoor wordt de riem extra belast. Hoor je gierende of piepende bijgeluiden, of wil je gewoon even zekerheid dat die van jou niet aan vervanging toe is neem dan contact met ons op (078-7878500)

Let op! Verwar de multiriem niet met de distributieriem! De distributieriem wordt beschermd achter een afdekkap en drijft weer andere componenten aan.

(bron: ANWB)